18-03-2017 09:07

Ouderen met een e-bike zitten in de gevarenzone

De cijfers van de Nederlandse fietsenhandel liegen er niet om: als er jaarlijks een miljoen fietsen worden verkocht dan is inmiddels een kwart daarvan een e-bike. De ongevallenstatistieken van de ANWB geven ook een indicatie van de gevolgen. Als het om ouderen (70-plus) gaat is in 39 procent van de ongevallen een e-bike in het spel

Een elektrische fiets geeft veel ouderen mobiliteit, heel positief. Maar de extra risico’s zijn niet te negeren. 

 Johan Holsappel (60), coördinator senioren van de Dalfsen VVN-afdeling, is naar eigen zeggen nog niet toe aan een e-bike. Ongetwijfeld komt er een moment dat de coördinator naar de winkel stapt voor een tweewieler met een accu. 

Noodstop
Vandaar dat Veilig Verkeer Nederland (VVN) anticipeert. Johan Holsappel ziet het in de praktijk. Hij ziet soms mensen met e-bikes onverschrokken door de bocht scheuren of een noodstop maken bij een rotonde. Holsappel: ,,Met een gewone fiets rijd je misschien eens 16 kilometer per uur, dan sta je veel sneller stil. Een e-bike haalt gauw 26 als je niet oppast. Vooral ouderen zitten in de gevarenzone. Met gratis instructie voor zestigplussers hopen we in Dalfsen, Lemelerveld en Nieuwleusen wat aan de veiligheid bij te dragen.’’

Speelsheid
Volgens de ervaren instructeur Hans van ’t Noordende uit Genemuiden kenmerken de instructielessen zich door speelsheid en praktische tips. Ook handig voor mensen die van plan zijn op ‘elektrisch’ over te stappen ,,Een stukje theorie met tips, bewegingsoefeningen en een leuk puzzelritje.’’ Proeffietsen zijn aanwezig.

 

Deelnemers voor de fietsvaardigheidstraining op donderdag 20 april kunnen zich opgeven bij Johan Holsappel, bij voorkeur via mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-29000815.

  

Drie handigheidjes

 

1. Kijk verder voor je uit dan een of twee fietslengtes. Onverwachte gebeurtenissen zijn dan minder onverwacht. 

2. Kom je onverhoopt in de berm, blijf fietsen. Kracht op de pedalen houden is belangrijk om vallen te vermijden. 

3. Sturen met lage snelheid gaat beter als je tegelijkertijd remt en blijft fietsen.

 

 

overgenomen uit Stentor 13 maart 2017