04-07-2013 17:15

VVN tegen besluit om het inhaalverbod op de Vechtdijk op te heffen

De plaatselijke afdeling van Veilig Verkeer Nederland  heeft middels een brief bezwaar aangetekend bij B&W van Dalfsen m.b.t. het besluit om het inhaalverbod op de Vechtdijk tussen de Vechtstraat en het Burgemeester van Bruggenplein op te heffen. Dit is aangekondigd in Kernpunten van 3 juli 2013. Voor VVN staat de veiligheid van alle verkeersdeelnemers voorop. Daarbij is er speciaal aandacht voor de kwetsbare deelnemers. Volgens VVN lopen de fietsers door dit besluit extra risico’s.

Logica

De gemeente geeft aan dat een inhaalverbod daar onlogisch is. VVN is een andere mening toegedaan omdat voor de gehele Rondweg een inhaalverbod geldt. Daar waar deze versmalt naar de Vechtdijk zijn er geen vrijliggende fietspaden meer, maar maken de fietsers door middel van fietssuggestiestroken gebruik van de rijbaan. Dat is per definitie een gevaarlijk situatie voor de fietsers. Zij moeten rekening houden met een smallere baan én met het langsrazende verkeer. Dat zelfde geldt voor het overige verkeer: zij hebben minder ruimte én krijgen plotseling te maken met fietsers. Logisch zou zijn dat voor het gehele traject een inhaalverbod geldt.

Inhaalgedrag

De gemeente is van mening dat er in feite geen ruimte is om verantwoord in te halen en gaat ervan uit dat men dat dan ook niet zal doen. Maar de Rondweg wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door langzaamrijdend landbouwverkeer. Als het inhaalverbod verdwijnt, zal er de neiging zijn voor het snelverkeer om nog even in te halen voordat men vast zit op de Rondweg of de brug.

Snelheid remmen

De rotondes in de Rondweg(als vervangers van drempels) en de drempel bij de Vechtstraat zijn mede bedoeld om de snelheid eruit te halen. Opheffing van het inhaalverbod op de Vechtdijk nodigt uit om weer sneller te rijden.

Planning en afstemming

Tot slot is de planning ongelukkig. Het terrein van de voormalige Welkoop wordt nu ontwikkeld voor woningbouw. Het vrachtverkeer dat hierbij noodzakelijk is zal veelvuldig gebruik moeten maken van de Vechtdijk en de Vechtstraat. Dat zal veel extra verkeersbewegingen en gevaarlijke situaties met zich meebrengen.

Op termijn wordt het Burgemeester Van Bruggenplein heringericht. Daarnaast is er, terecht, aandacht voor de afwikkeling van het verkeer vanaf het centrum naar het station. Ook dit zal zorgen voor onoverzichtelijke situaties. Eens te meer een reden om voorzichtig te zijn.

Deze laatste ontwikkeling biedt een prima de gelegenheid om de gehele verkeerssituatie in één keer goed onder handen te nemen en de verschillende ontwikkelingen op elkaar af te stemmen en in lijn te brengen.

Hieronder staat het bezwaarschrift.